Stary drewniany pień odzyskuje życie dzięki żywicy i fluorescencyjnemu pigmentowi
Istnieje ogromne zainteresowanie przedmiotami wykonanymi z drewna i żywicy
Dla początkujących lub tych osób, które nigdy wcześniej nie używali żywicy i pigmentu fluorescencyjnego, stworzyliśmy krótki przewodnik, który- mamy nadzieję- dostarczy Ci kilka przydatnych rad.
Wiemy już, że żywica daje efekt “mokrej” i wypolerowanej powierzchni. Dzięki dodatkowemu użyciu pigmentu fluorescencyjnego podkreślimy niedoskonałości drewna, przekształcając drewniany pień w nowoczesny i niepowtarzalny przedmiot.
Przygotowanie żywicy: zalecamy przygotowanie 200-250 gramów [0,44-0,55 lb] żywicy na każdy metr kwadratowy powierzchni stołu; należy wymieszać dokładnie żywicę, stosując się do instrukcji, podanych na opakowaniu. Po dokładnym wymieszaniu żywicy należy ją odstawić (na 5 minut), aby pozbyć się pęcherzyków powietrza, które mogą powstać podczas mieszania.
Od czego należy zacząć?
Pierwszym krokiem jest uszczelnienie powierzchni drewna przez nałożenie żywicy za pomocą pędzla. W ten sposób wszystkie otwory (lub ubytki) zostaną wypełnione, a po wylaniu żywicy nie wycieknie ona z nieuszczelnionych otworów (jeśli występują duże szczeliny lub otwory, najpierw należy je uszczelnić taśmą papierową). Przed przystąpieniem do realizacji drugiego kroku należy odczekać mniej więcej pół dnia, aby żywica się zestaliła.
W jaki sposób należy nanosić żywicę na powierzchnię pnia?
Zacznij wylewanie żywicy (przy użyciu plastikowego dzbanka z dziobkiem) od środka pnia. Ponieważ krawędzie pnia są zwykle nieregularne, należy rozlewać żywicę powoli i równomiernie na całej powierzchni. W ten sposób łatwiej można osiągnąć tzw. “efekt lustra”.
Dobierzmy teraz ilości żywicy i fluorescencyjnego sproszkowanego pigmentu do twoich potrzeb! Aby mieć grubość co najmniej 1,5 mm [0,05″] i w związku z tym osiągnąć efekt samopoziomowania (lustra), wymagane jest około 2 kg [4,40 lb] żywicy/m2 (uwzględniając wielkości otworów do wypełnienia).
Na przykład:
Jeśli używasz plastra okrągłego pnia 60×60 cm [23,62″x23,62″], będziesz miał powierzchnię około 0,3 m2 (0,3×0,3×3,14). Wówczas 2 kg [4,40 lb] x 0,3 m2 = około 700 gramów [1,54 lb] komponentów A + B (proponujemy użycie naszej żywicy “uniwersalnej”).
Wskazane jest zawsze, aby wziąć nieco więcej żywicy, a nie dowiadywać się później, że zabrakło 100 gramów [0,22 lb] żywicy i że w związku z tym nie uzyska się samopoziomowania powierzchni. Potraktuj to jako inwestycję, ponieważ będziesz w stanie wykonać 2-3 dodatkowe testy, aby znaleźć odpowiadające ci stężenie pigmentu fluorescencyjnego. Prowadzi to do drugiego pytania:
Ile proszku fluorescencyjnego czy fosforyzującego należy kupić?
To oczywiście zależy od wielkości otworów do wypełnienia. Fluorescencyjny pigment jest bardzo wydajny, dlatego potrzeba go w ilości około 20%. Tak więc, na 1 kg [2,20 lb] żywicy, potrzeba 200 gramów [0,44 lb] pigmentu.
Pewna sztuczka pozwala na zaoszczędzenie pigmentu, a mianowicie wcześniejsze wypełnienie większych otworów przezroczystą żywicą pierwszy, a następnie zastosowanie tylko kilka ostatnich cali żywicy zmieszanej z pigmentem.
Przed przystąpieniem do pracy zalecamy wykonanie prostego testu w plastikowym naczyniu, aż do uzyskania żądanego efektu fluorescencyjnego.
Na przykład: 15 gramów [0,03 lb] komponentów żywicy + 3 gramy [0,006 lb] sproszkowanego pigmentu fluorescencyjnego. Po utwardzeniu i ekspozycji na działanie promieni słonecznych dowiesz się, jak uzyskać taki produkt, Jeżeli nie będziesz zadowolony z wyniku, spróbuj ponownie stosując 15 gramów [0,03 lb] żywicy + 5 gramów [0,011 lb] sproszkowanego pigmentu, aż do uzyskania żądanego efektu fluorescencyjnego!
Złota reguła: jeśli nie masz większego doświadczenia z epoksydem, wykonaj test na małej drewnianej desce przed nałożeniem go na wspaniały kawałek drewna oliwnego lub innego cennego gatunku drewna, aby zdobyć doświadczenie i umiejętności manualne potrzebne przy pracy z tym produktem.
Mam nadzieję, że te krótkie sugestie techniczne pomogą Ci uniknąć głównych “niepowodzeń”, które mogą wystąpić podczas tego pięknego procesu twórczego (lub przynajmniej je złagodzić): nie zniechęcaj się, jeśli pierwszy test nie jest doskonały, bo końcowy wynik będzie coraz lepszy z każdą kolejną próbą.
Oto pomysł- dodaj brokat lub kawałki kolorowego szkła!
Dobra robota!